או: צעדים ראשונים ברשת
מי לא חווה את התחושה הזאת. בית ספר חדש, הרבה חבר'ה בני גילך מכירים אחד את השני, ורק אתה לא מכיר אף אחד מהם, חוץ מילד אחד שאבא אמר לך עליו שהוא הכיר טוב טוב את אבא שלו. תודה באמת.
בשלב זה, חברותי ככל שתהיה, אתה אבוד. לא נעים להתחיל שיחה, בטח שלא להיתקע בשיחה קיימת. את הימים הקרובים אתה עשוי לבלות בגישוש-בילוש, ובהתחמקויות מהשאלות של אמא: 'נו, מצאת חברים חדשים'.
טוב, נעים זה לא, אבל אני לא מכיר הרבה חברה שנשארו בפוזיציה הזאת עד סוף התיכון...
-------
הצעדים הראשונים של הקמפיין החברתי עשויים לגרום לכל מי שהזדהה עם הפסקה האחרונה דה-ז'ה-וו. חשבת על קונספט, בנית עמוד, יצאת לאוויר ו... פתאום אתה מוצא את עצמך מתחמק מאמא (הלקוח) ששואלת אותך אם יש לך חברים. אז איך מתחילים?
![]() |
מה עונים לאמא, ששואלת אם מצאת חברים? |
הרשתות החברתיות לא מאפשרות לך להתחיל מההתחלה. עוד לפני שהעלית תמונת פרופיל ה-FriendFinder (מישהו יכול ליצור אפליקציה כזאת ל-Ilife?) מציע לחפש לך במייל או בדרכים דומות חברים שלך ברשת. הקונספט מאחורי האפליקציה הוא פשוט: עדיף להגיע ליום הראשון בלימודים עם עוד איזה חבר או שניים, ועדיף שהוא יהיה מקושר.
האפליקציה הזו יכולה לחולל פלאים, במיוחד אם אתה זבת חוטם בת 14 מרמת השרון. הבעיה מתחילה כאשר מדובר בקמפיין מסחרי, אז אתה מעדיף לרשת את עצמך מעבר לקבוצת החברים מהכדורסל של יום חמישי בערב (שלא לדבר על זה שבטוח בקמפיין של מפעל הפיס כבר עלה החוק: "לא תשתמש בפייסבוק האישי שלך כדי לקדם אינטרסים מסחריים של חברות שאתה עובד איתן").
האופציה השנייה, אם לחזור לחוויות הקשות מהילדות, היא לחלק 'בפלות' (או: ופלים?) לחברים מהכיתה. הרי לא תספיק לומר אפיפית עד שאתה מתקבל בכבוד רב לספסל האחורי של טיול הגיבוש... זו התפיסה מאחורי תחרויות הלייקים: 1. היכנס לעמוד שלנו; 2. עדיף שתעשה זאת יחד עם חברים 3. תקבל בפלה – סיכוי מזערי למכשיר כלשהו של חברת אפל. מדובר, בכפוף למה שכתבנו בפוסט הקודם, באופציה מעולה, אך חשוב לזכור מה המטרה: אם עצרת את הקמפיין ברגע שתחרות הלייקים נגמרה, הדבר משול להגעה אל דלת הכניסה לארץ המובטחת, ופשוט לא ללחוץ 'אטנדינג'. תחרות הלייקים היא מכשיר להביא חברים ל-פ-ע-י-ל-ו-ת הלקוח בפייסבוק – אל תשכחו את הפעילות...
אופציה אחרונה, המשלבת את שתי האסטרטגיות הקודמות, היא לפנות אל הלקוחות הקיימים של החברה בדרכים אחרות – פרסום, יחסי ציבור, כיתוב על המוצר וכו' – בהצעה להצטרף לעמוד. ההצעה, כמובן צריכה להכיל שובר בצדה – מבצעים, אפשרות להשפיע על תוכן המוצר, הטבעת תמונה על עטיפת המוצר (כן, כמו הקמפיין המדליק של דנונה, שהצליח לעשות קמפיין חברתי כשמרק צוקרברג בדיוק למד את האות f...).
אשמח לשמוע הערות והצעות חדשות, כאן ובדף הפייסבוק שלנו. בשבוע הבא נעסוק בצד האפל של השיווק החברתי, ראו הוזהרתם!
אני לא בטוחה שתחרויות הלייקים הם הדרך המבריקה ביותר לגייס חברים ולהפעיל את מערך יחסי ציבור שלכם.
השבמחקבדיוק קראתי כתבה שדיברה על עולם הפירסום הישראלי ועל המחסור ביצירתיות, וזה די נוגע לעניין הזה.