או: ניהול מאבקים חברתיים בפייסבוק – פוסט שני
למי שפספס, תקציר הפרקים הקודמים: בפעם הקודמת עסקנו בשאלה האם אפשר לקדם פעילות חברתית בפייסבוק. טענתי שהפייסבוק יכול להיות פלטפורמה נוחה לתפעול מאבקים קיימים, אך ספק האם מאבק שמתנהל רק בפייסבוק יכול לשאת פרי. רציתי לנסות ולבחון את טענותיי, והיות וימים ספורים לפני כתיבת אותו הפוסט צורפתי לקבוצה בשם צריכים משו?, קינפרמתי כמוצא שלל רב, ולהלן התוצאות.
-------
את הקבוצה הנ"ל הקים חבר שלי מהתיכון, איתן פסקר, לאחר שהחליט שאפשר לעזור להרבה אנשים בעזרת הפייסבוק. במסמך 'חזון הקבוצה' נכתב בזו הלשון: "חברים וחברות, קבוצה זו נועדה לעזור לכל אחד מאיתנו בכל מיני דברים. למשל, מישהו צריך טרמפ מחר לירושלים? או מישהו צריך מילון באנגלית? או מישהו צריך עזרה במשהו? ועוד אלף ואחד דברים אחרים. כולם יפורסמו לכולם וכל מי שיוכל יעזור כמו גם שיעזרו לו".
כשסיימתי להזדהות מעמקי לבי,פשפשתי בזיכרון הטלפון שלי והתקשרתי לידידי. התפתחה בינינו שיחה, שבמהרה הפכה לשיח חירשים מעניין ביותר. חיש מהר הסתבר שמאחורי הקריאייטיב סטייל תנועת נוער(משו?) והניסוחים א-לה הקפיטול מסתתר אדם חדור אידיאלים שבאמת מנסה לקדם אותם. כשאני שאלתי אותו ביזנס הוא ענה לי פלז'ר, כשדיברתי על קונספט שיווקי הוא ענה לי על חזון. ברגע של רצינות אומר, שבעולם הציני של השיווק, זה משב רוח מרענן לפגוש מישהו שמונע באמת על ידי אידיאלים. שאפו!
-------
השיחה (מהזיכרון):
אז איתן, מברוק, לפני שבועיים צורפתי יחד עם עוד 200 מחבריך לקבוצה והנה אני כבר אחד מקרוב ל-3,000 חברים?
"תראה, עפר, אני מאמין שכשיש משהו שהוא באמת טוב ועוזר, אז הוא מצליח לבד. אני צירפתי את החברים שלי, שכמעט כולם אהבו את הרעיון, מספיק שחמישה מתוכם צירפו את החברים שלהם וזה מתגלגל!"
אז הקונספט הוא שכשהמוצר הוא איכותי הרבה יותר קל לשווק אותו?
"אם אתה מעדיף להגדיר את זה ככה... אנשים מאוד התלהבו ועזרו לי להפיץ את הקבוצה".
אז עצה מספר אחת, ואת כל הקרדיט אני נותן לאיתן, התנאי הראשון למאבק חברתי בפייסבוק הוא מניע חזק, שמשותף להרבה אנשים. אבל, כך הקשיתי על איתן, זה גם העקב אכילס של הקבוצה:
האם שימון (שם בדוי), חייל משוחרר ירושלמי צריך לקרוא על חיפוש הבייבי-סיטר של נומי (כנ"ל) מהקריות?
"זו בעיה, שמנו לב אליה ממש עכשיו, ואנחנו מנסים לבנות סיווגים על פי סיווג לצרכים ולאזור גיאוגרפי. האמת, פרסמתי זה עתה בקשה בקבוצה למישהו שיוכל לעזור לי בבניית הממשק".
אכן, לא עברו 24 שעות משיחתנו והקבוצה כבר חולקה למסמכים – ניסיון שלא צלח. החברים בקבוצה עדיין מפרסמים את צרכיהם על הקיר הקבוצתי. אם כבר בנקודות לשיפור עסקינן, נראה שעדיין חלק לא מבוטל מהאינטראקציה בקבוצה נעשית בין אנשים שמכירים זה את זה. אז איך אפשר לשפר את העניין?
-------
ראשית, אולי כדאי, לחשוב על הפלטפורמה המתאימה לנושא: קבוצה או דף. יתרונו של הדף – מעין ישות פייסבוקית נפרדת שמסוגלת לקדם את עצמה, ממשק נח יותר, מקודם יותר על קירות האוהדים; יתרון הקבוצה – ניתן לצרף חברים (לא רק להזמין) ובברירת המחדל הפעילות הקבוצתית מסומנת לך כהתראה בפייסבוק ובמייל. בעצם, הגדלת קבוצה זו עבודה מאוד קלה, כפי שהסביר נכון איתן, מספיק שכמה חברים מתלהבים והגדלת את כמות החברים בקבוצה בכמות לא נורמאלית של אנשים. אך שוב, החסרון מצוי בתוך היתרון עצמו – סימון לייק כמו כאמירת אמן, כהבעת הזדהות. כשהקבוצה שלך מונה 1,000 חברים, אפשר להניח שלפחות 900 מתוכם כבר אינם מודעים לכך, זאת לעומת 100 אוהדים בדף שהביעו את הזדהותם עם תוכן הדף.
-------
שנית, המיקוד הוא מאוד חשוב. תחושת ההזדהות של החבר הולכת וקטנה ככל שהמטרה גדולה יותר. ניתן להניח שאם מאבק הקוטג' היה מאבק להורדת מדד המחירים לצרכן הוא היה נשאר מאחורה יחד עם יוזמות אחרות של מלכות יופי לשלום עולמי. עדיף, אם כך, להתחיל בקטן, לצבור מוניטין ורק אז להתרחב.
-------
שלישית, וכאן יש להסיר את הכובע בפני תנועת ישראל שלי, חובה לפרסם הצלחות! שימון השיג טרמפ קבוע עם נומי לסמינר הקיבוצים? מעולה, אל תשמור את זה לעצמך – ספר לכל חברי הקבוצה (תייג בסטטוס את נומי ושימון – כותבים @ ואז מזינים את שמות המשתמש שלהם) ודאג לתמרץ את זה בלייקים ובתגובות (כדאי לנסות שהפידבקים יגיעו בהדרגתיות ולא בבת אחת, זה שומר על ה'טריות' של הפרסום ומשאיר אותו גבוה בעמודיהם של חברי הקבוצה\ אוהדי העמוד.
-------
רביעית... טוב, נשאיר משהו לפוסט הבא, גם ככה הארכתי. בפעם הבאה ניתן כללים חיוביים איך לקדם מאבק חברתי ברשת. ברשומה הקודמת ביקשתי מכם לסמן למטה אם הסכמתם, התנגדתם או שאתם איפה שהוא באמצע. סה"כ הייתם ממושמעים, אבל כולכם הסכמתם... מה אתם מתביישים? אשמח לתגובות נזעמות, מכתבי נאצה, לעג ו... טוב מותר לכם גם להסכים, בתגובות כאן, בעמוד הפייסבוק שלנו או במייל – mehamakpetza@gmail.com.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה