או: הרהורים נוגים אחרי שימוש ראשוני בגוגל+
נכון שאנחנו באמצע סדרת פוסטים על קידום מאבקים חברתיים בפייסבוק, אבל מה לעשות שיש נושאים 'דחופים' יותר... ככלות הכל, אחרי זמן מה של התלחששויות מתוזמרות היטב זה מגיע: גוגל+, או לכל הפחות הבאזז האינסופי סביבו. לפני כשבוע הפיצה גוגל סרטון בו היא מסבירה על הרשת החברתית החדשה שהקימה, ולאט לאט שלחה הזמנות למספר משתמשים שיתחילו לצייץ וללייקק כחלק מהמערך השיווקי. אני לא אוהב להיות חלק מהמקהלה הזו, אבל בכל זאת מתקוף תפקידי – קצת סדר בבלאגן.
-------
כדי לא להישמע כדובר של גוגל אתחיל בנקודה שמעט מטרידה אותי: לא משנה כמה שונה הגוגל+ מפייסבוק או כמה הוא טוב ממנו (וזה, כאמור, ייבחן בהמשך), גוגל+ הוא חיקוי. זה לא למכור נעלים לאפריקאים, אלא להציע לאירופאים נעלים מדגם אחר, או לכל היותר משופר. מבחינת בניית המותג גוגל זה לדעתי רגע שפל, כמו לומר 'לא מצאנו מה שיסיט את פיייסבוק הצידה, אז לפחות בנינו מוצר שיאלץ אותו להצטופף כדי לאפשר לנו מקום'. כשחברה קטנה ופורצת עושה כך זה מקובל ואפילו נכון להיתלות במותג מוביל קיים. כשגוגל עושה כך, זה מגמד את כוחה ומשדר פחד, לא משנה איזה PR מצמידים למהפכה.
-------
אחרי ההקדמה זה מגיע – הקרב הגדול: גוגל+ VS פייסבוק. מקראה קצרה: בסוף כל קטגוריה נשים סמליל של הרשת שעולה על רעותה בתחום זה:
-------
ממשק
אחד היתרונות של גוגל בכל השירותים שהציעה עד היום הוא הממשק. אלפי מוחות יושבים בעמק הסיליקון כאשר מה שמעניין אותם הוא אחד – להפוך את חווית השימוש במוצר לנוחה ככל שאפשר למשתמש. כך הצליחו בגוגל ליצור ממשק שעולה על פייסבוק בכל מובן – ניהול החברים והמעגלים (הסבר בהמשך...) נעשה על ידי גרירת עכבר ולא על ידי חלונית אפשרויות כמו בפייסבוק, תכונה שוודאי עוצבה במחשבה תחילה על הנוחות של משתמשי הסמארטפונים; כך גם שינוי הגדרות הפרטיות נעשה בקלות נפלאה; וכמובן – שילוב הידיים עם ג'י-מייל – ניתן לשתף בסטאטוס ולראות התראות בסרגל העילי של חשבון המייל, אלבומי התמונות הם אותם האלבומים של פיקאסה והצ'אט של שני היישומים משולב אוטומאטית. בקיצור, בכל תחום הממשק אין שאלה:
-------
עיצוב
העיצוב של גוגל נקי בהרבה מהעיצוב המקושקש של פייסבוק ומשדר נוחות. יש שיאהבו עדיין את הצבעוניות של פייסבוק, אבל לא צריך רוח הקודש כדי להבין שתהיה אופציה לעצב את העמוד שלך כרצונך. בקיצור, נראה שגם כאן העולם שייך לצעירים:
-------
רשתיות
כשאפל הוציאו לראשונה את אייפון היו למכשיר בעיות קליטה משמעותיות ביותר. כך הפך האייפון לקונסולית אפליקציות משוכללת, הכל חוץ מ... טלפון. כאן נמצא גם העקב-אכילס של גוגל+ לדעתי. נסביר בקצרה:
בגוגל הבינו שאנשים אינם רוצים שההורים או הבוס ייראו את הסטטוס שהם כותבים לחברים. בעקבות כך הרשת בנויה ממעגלים של חברים – חברים, חברים לעבודה, משפחה, לימודים וכו'. כך, במידה ואתה רוצה לשתף רק את החברים, אין שום דרך שהמידע יגיע אל החברים בעבודה, אך אם אתה רוצה לומר סתם משהו כללי, איזה 'בוקר נפלא עם אוויר צח', תוכל לשתף את כל החברים שלך.
אז מה הבעיה? בברירת המחדל בפייסבוק, כל מידע ששיתפת היה יכול להגיע לכל הרשת דרך החבר שעשה לייק לתגובה של החבר על התמונה של אחותו, החברה שלך, איתך בנפאל. בגוגל+, אם לא בחרת בשיתוף ציבורי המידע יהיה זמין אך ורק לאותם אנשים שנמצאים בקבוצות שאיתם שיתפת. במקום שתהיה אפשרות למדר אדם או קבוצה ספציפיים האפשרות שניתנת היא מידור כל מיליוני המשתמשים שאינם בקבוצת החברים ששיתפת איתה את המידע. יותר משמגיע לפייסבוק לייק בנושא זה, לגוגל+ מגיע -1...
קריאייטיב
מילון גוגל+ בעברית: זרם – הקיר שלך או של אחד המעגלים. מעגל – קבוצת חברים; זולה – צ'אט קבוצתי; האנשים של גוגל כאן בארץ בחרו במילים מתגלגלות ונעימות שיהפכו את השימוש לחוויה יומיומית, וככל הנראה ייצרו ז'רגון ענף.
-------
סיכויי הצלחה
כאמור, נביא אני לא, אבל להלן התחזית. הגוגל+ מתאים ונח לכל מי שיש לו ג'י-מייל, ונכון להניח שגוגל יצליחו להגיע לכמות המשתמשים של פייסבוק די בנקל. האם גם התנועה תעבור לגוגל+? קשה לדעת, במיוחד לאור העובדה שגם צוקרברג לא פראייר, וזה בטח לא הסוף. משתנה נוסף שכדאי לקחת בחשבון: האפשרויות השיווקיות – לא ברור איך נכנס פרסום או שיווק רשתי אל הרשת הזאת. לא ברור אם ואיך אפשר לפתוח דף מעריצים. אם לחברות המסחריות לא ישתלם המעבר לגוגל+, הן תעשינה כל שביכולתן כדי לתרפד מעבר של התנועה לשם.
לא משנה איזה PR יעשו, גוגל עשו לייק גדול לפייסבוק |
ובכלל, מי יודע לכמה זמן ישרוד הז'אנר החברתי הזה... אם לא יהיה חידוש משמעותי בתחום הטרנד הבא יחליף את הטרנד החברתי, ואז גוגל ופייסבוק יצטרכו לנסות יחדיו לנצח את השחק החדש שאולי יכבוש את השוק...
-------
זה מה שאני הצלחתי להוציא מכמה ימים של בחינה של המוצר המסקרן הזה. אם למישהו יש השגות, תוספות, הסכמות או כל דבר אחר, אשמח לארח פוסט שלו כאן. בינתיים נשמח לתגובות, כאן (הצלחנו לסדר את נושא התגובות, ומעכשיו זה יהיה הרבה יותר קל!), בעמוד הפייסבוק שלנו או במייל – mehamakpetza@gmail.com. כרגיל אתם גם מוזמנים לסמן ממש כאן למטה אם הסכמתם, התנגדתם או שהייתם נייטרליים. וכמובן: שתפו, לייקקו, סמנו +1 או שלחו לחברים שהפוסט עשוי לעניין אותם...
עופר: א, מזל טוב על יום הולדתך.
השבמחקב, אחד הפלוסים המשמעותיים הינו האפשרות ליצור זולה (שיחת וידאו בין משתמשים) היתה אמורה למנף את גוגל לגבהים רלוונטיים אך עם צאתו של הפלוס יצרה פייסבוק שת"פ עם סקייפ\מייקרוסופט ומהשבועות הקרובים אפשרות זו תהיה גם בפייסבוק.
מי שחשב שפייסבוק תשב בחיבוק ידיים טעה!
לא מסכים עם מה שאתה כותב על המעגלים. אין אפשרות למדר אדם אחד בעולם הזה. כשאני מפרסם משהו, אני לא רוצה שכל העולם יראה חוץ מהבוס, הרי בסוף גם הוא יראה. אני רוצה שבדיוק החברים שלי יראו. אם אני רוצה שכולם יראו, אני אפרסם את זה במעגל הכי חיצוני. בקיצור- המעגלים הם בהחלט יתרון של גוגל, והם עושים את החיים נוחים יותר.
השבמחק