או: חברים וכסף יכולים ללכת יחדיו
לפני שאני מתחיל, אציג את עצמי: עפר. בלוגר מתחיל, חובב, לא מקצועי וכמעט שלא ראה צורת בלוג מימיו. את המדיום אנסה לנצל כדי לשפוך קצת אור על השיווק בהיפגשו עם תופעת הרישות-החברתי. יעני, כרישי השיווק המזדקנים פוגשים את פייסבוק, יו-טיוב, טוויטר וכן הלאה, ולא ממש יודעים איך לאכול אותם.
היום נספר על קשת ליבליך. כן, זאת מה'בת-מצווש' בארץ נהדרת. נהדרת, לא? כך חשבו גם אלפי גולשי הרשת החברתית יו-טיוב (להלן: צינורך). אנשי 'קשת' השכילו להעלות את המערכונים המקסימים על תכנון האירוע הגרנדיוזוש לרשת, וגרפו תשומת לב של עשרות אלפי צופים שטרם נחשפו למערכונים אלה, ותשומת לב חוזרת של אלה שכבר ראו, ומאוד רצו להיזכר. כך עשו גם לגבי שיריה של להקת 'אפליקציה' (רכב חברה, חברים וכסף, יוצאים לבלות ועוד) ולגבי שאר המערכונים של הסדרה.
אבל עם תשומת לב אי-אפשר ללכת למכולת, לא?
תשובה:לא, אפשר ואפשר. כלומר, אפשר, בשתי דרכים. נתחיל בדרך בה בחרו בקשת...
ראה מישהו בקשת (אבי ניר בעצמו?) כי טוב, והחליט שהוא מעוניין לנתב את תשומת הלב אל אתר הבית – מאקו. 'עוד עשרות אלפי צפיות יעלו את מחיר הבאנר' בטח חשב לעצמו. הורה אותו גורם למי שהורה להסיר את כל הסרטונים מיו-טיוב, ולהעבירם למאקו, ובמקרה של להקת אפליקציה למתג אותם באמצעות אתר עצמי ייעודי. אז מה הבעיה?
לאחר בירור מפרך, הגעתי לנתונים די מדויקים: ביו-טיוב משוטטים בכל יום מיליונ'תלפים בני אדם, פי מלאן מהמשוטטים במאקו. החליטו במאקו להחליף פרה בחמור. למה?
קודם נשאל, מדוע קשת מעלה סרטונים לאינטרנט? זהו קדימון (פרומו) לעונה הבאה. הרי ההכנסות של קשת מפרסום של פרק אחד ב'ארץ נהדרת' גבוהות מהכנסות הפרסום השנתיות של מאקו. והרי מאקו כולו נוסד רק כדי ליצור זרוע אינטרנטית לפעילות השוטפת של קשת?! לא עדיף היה להפקיד בידיו הנאמנות של צינורך את הקדימונים לעונה הבאה, מאשר העלאה זמנית של החשיפה למאקו?
הטעות הזאת נעשתה גרוטסקית יותר לאור האתר הלא-נוח, לא-שמיש ומעצבן של להקת אפליקציה. כנראה שקשת הקשיבו טוב מדי לשיר של הלהקה: "חברים וכסף לא הולך ביחד", שכן כנראה לא הבינו שאם היו משכילים להשתמש ברשת החברתית כפלטפורמה שיווקית המזומנים היו זורמים בצורה טובה יותר, גם אם כעבור זמן, לכיסם.
אשמח לתגובות, שאלות, הפניות תשומת לב, מכתבי נאצה וכו'.
בפעם הבאה אעסוק בתחרויות הלייקים, אלא אם כן אתעצבן לפני כן. אשמח לשמוע רעיונות גם בעניין זה.
ראשון! אני לא מאמין! כל המיליונים שישתרכו אחרי הטוקבק הזה הולכים לקנא בגדול.
השבמחקלגופו של עניין: שידורי קשת ליבליך - עשו כבר את כל הטעויות האפשריות עם ה-mako המעצבן הזה שלהם. אתר ירוד, צהוב, מלא באגים ודל תוכן.
אישית, אני לא תמיד יכול לצפות בטלוויזיה בתכנית שאני מתעניין בה. בדר"כ בגלל שהיא משודרת בשעה ספציפית ואני לא תמיד נמצא בבית בדיוק באותה שעה. לכן אני צופה בתכניות דרך מאקו. לכן, אני גם ככה לא מכניס כסף דרך הטלוויזיה. בכל מקרה, אני לא בטוח לגבי נקודה זו, כיום כבר יש המון אנשים עם מכשירים שמסדרים שהתכנית תשודר בטלוויזיה שלהם בשעה הנוחה להם (לא מכיר את זה אישית, אבל מכיר).
השבמחקאבל יותר מזה, האיכות במאקו היא יותר ירודה מאשר האיכות כשאתה צופה בטלוויזיה. גם בגלל גודל המסך של מחשב ממוצע, גם בגלל האיכות שבאתר עצמו, גם בגלל האווירה שבצפייה בטלוויזיה מהספה בסלון. לכן נראה לי שמי שצופה בטלוויזיה לא יוותר על הצפייה בה בגלל שיש את אותה תכנית במאקו.
נקודה שלישית, נראה לי שרייטינג של טלוויזיה נמדד ע"פ מספר אנשים מצומצם שיש להם מכשירים מיוחדים שבודקים במה הם צופים. איתם עושים סטטיסטיקה וקובעים רייטינג. אלא שהדבר הוא די בלוף. אני מניח שמי שהסכימו לקחת מכשיר שכזה הם אנשים שהטלוויזיה היא חלק מרכזי בחייהם ובעקבות כך הם נכנסו ל"עסקי הרייטינג". כמובן שזה מראה לנו שכביכול הרבה אחוזים מהאוכלוסייה צופים בכל מיני תכניות, כאשר במציאות האחוזים יותר נמוכים. אבל כל זה לא משנה לערוצים השונים, כי היוקרה של הערוץ נמדדת ע"פ מדד רייטינג זה. כמובן, לפי הרייטינג- יוקרת הפרסומות. נראה לי שהנקודה הקודמת שלי (לגבי הסיבות מדוע מי שצופה בטלוויזיה לא יוותר על כך לטובת מאקו) מתחדדת בנוגע לאנשים אלו. הם לבטח לא יוותרו על צפייה בתכנית שהם אוהבים בטלוויזיה בשביל צפייה במאקו.
לכן אני חושב שאם כבר, מאקו נועד לאנשים שצופים פחות. הוא נועד לעודד אותם לאהוב את התכנית בכך שיצפו בה פרקים שלמים. פרומואים לא ישכנעו אותם לשנות את הרגלי חייהם. צפיית פרקים במאקו, יכולה לגרום להם לרצות לראות את התכניות הבאות בטלוויזיה כיוון שהם כבר מכירים את הסדרה ואוהבים אותה. זה גם יכול לעודד צפייה באופן כללי בסדרות ובטלוויזיה. ולמי שזה לא יעזור ויגרום לו לצפות יותר בטלוויזיה, זה לבטח לא יגרע. רק יוסיף כסף קטן דרך אתר מאקו.
לכן אני חושב שיכול להיות שזה דווקא חכם.